VVT-i og VVT-iE
Den intelligente variable ventiltiming der er i din Toyota
Måske har du lagt mærke til at din Toyota kommer med et VVT-i eller VVT-iE ventilsystem, men hvad betyder det egentlig?
VVT-i
VVT-i, Variable Valve Timing with Intelligence, er en variabel ventilstyrings teknologi fra Toyota til at styre fordelingen af luft og benzin inden det brændes af i forbrændingskammeret.
En sund fordeling af luft og brændstof i motoren sikrer bedre benzinøkonomi, bedre ydelse fra motoren samt et lavere udslip af CO2.
VVT-i-systemet erstatter VVT systemet der var et 2-trins hydraulisk styret knastaksel system tilbage i 1991.
VVT-i der blev indført i 1996, varierer timingen af indsugnings ventilerne ved at justere forholdet mellem knastakseldrevet og indsugnings knastakslen. Via motorolietryk til en aktuator justeres knastakslens position.
Justeringer i overlap tid mellem udstødnings ventilens lukning og indsugnings ventilens åbnings resulterer i forbedret motor effektivitet.
VVT-iE
VVT-iE også kaldet Variable Valve Timing intelligent by electric motor, er en anden version af VVT-i, som benytter den elektrisk betjente aktuator til at justere og vedligeholde timingen af kamakselens indtag. VVT-iE teknologien blev oprindeligt udviklet til Lexus køretøjer, men findes nu også i mange af Toyotas hybrid biler.
Den elektriske motor i aktuatoren roterer sammen med indsugningskamakslen, mens motoren kører. For at opretholde kamakseltimingen fungerer aktuatormotoren med samme hastighed som knastakslen. For at fremme kamakseltimingen roterer aktuatormotoren lidt hurtigere end kamakselhastigheden. For at forsinke kamakseltimingen roterer aktuatormotoren lidt langsommere end kamakselhastigheden. Hastighedsforskellen mellem aktuatormotoren og kamakseltimingen bruges til at betjene en mekanisme, der varierer kamakseltimingen. Fordelen ved den elektriske aktivering er forbedret respons og nøjagtighed ved lave motorhastigheder og ved lavere temperaturer samt et større samlet justeringsområde. Kombinationen af disse faktorer giver en mere præcis kontrol, hvilket resulterer i en forbedring af både brændstoføkonomi, motoreffekt og emissioner.
Info fra: https://en.wikipedia.org/wiki/VVT-i