Den nye Toyota GR86 - En analog bil til den digitale alder
En rigtig "Drivers Car" udviklet i samarbejde med Toyota Gazoo Racing.
En analog bil til den digitale alder
Den nye Toyota GR86 er udviklet i samarbejde med Toyota Gazoo Racing, med fokus på at gøre denne bil til en fører involverende oplevelse. I en tid hvor teknologien overtager større og større dele af vores kørsel, er det forfriskende at se en sportsvogn der fokusere på den analog køreoplevelse som er begyndt af blive en sjælenhed.
Den nye GR86 er en sportsvogn der stiller krav til dig i form af input og timing, en bil der giver dig følelsen af at du har kontrollen over bilen, og du bestemmer hvordan bilen agere.
Waku Doki Car - En "fun to drive" bil
Den nye GR86 er en sportsvogn designet og udviklet af entusiaster til entusiaster, hvilket på japansk kan udtrykkes i sætningen "Waku Doki". Det dog er ikke en sportsvogn der kun belønner den erfarende racerkører, men også den almene køre med benzin i blodet. Med GR86 vil man blive belønnet for sin indsats både i hverdagen, såvel som på den lukkede bane.
Drømmen bag den nye Toyota GR86 er at åbne bil kulturen for et bredere publikum, med et mål om at inkludere flere i GR verdenen, såvel som racing verdenen.
Power & Performance
2,4L "Boxer" motor
Ligesom i forgængeren, Toyota GT86, er den horisontalt placerede boxer motor, en instrumental del i at sikre bilens kraft, samt bilens lave tyndepunkt. Den nye GR86 bruger den samme motorblok, men derefter stopper lighederne også. Den fire cylendrede DOHC motor, har fået et større slagvolumen på 2,387 cc, en væsentlig forskel fra de 1,998 cc på forgængeren. Dette plus, at motoren bevare den samme høje, kompressions forhold på 12.5 5:1, betyder at motoren levere omkring 17 % kraft en tidligere.
Resultatet af dette betyder at den nye GR86 har en 0-100 tid, på 6,3 sekunder (6.9 sekunder ved automatisk gearkasse). Topfarten ligger på 226 km/t med den manuelle gearkasse, og 216 km/t ved den automatiske.
Bilens moment er også blevet performance tunet, til at toppe ud ved 250 Nm og bliver leveret ved 3,700 omdrejninger, hvor GT 86'eren leverede 205 Nm, ved 6,400-6,600 omdrejninger.
Gearkasse
Bilen fås både med en 6-trins manuel og automatisk gearkasse, der er udviklet til at håndtere GR86 forhøjede ydeevne, og spiller en central i at sikre bilens "fun to drive" kvalitet.
Den manuelle gearkasse drager fordel fra en ny carbon synchroniser, der gør det nemmere at skifte ind i fjerde gear. Ved at bruge en oile med lav viskositet og nye lejer, er gearskiftet meget mere blødt og responsivt.
Den automatiske gearkasse kommer med paddle-shift, så føreren kan tage kontrol og skifte manuelt. Efterladt i automatisk gearskifte, finder bilen selv det bedste tidspunkt at skifte op eller ned, ved at analysere dit brug af bremse - og gaspedalen, samt bilens dynamiske opførelse.
For at få det meste ud af bilen kan du gøre brug af Track mode køreprofilen, eller bare slå alle hjælpesystemerne helt fra.
Dette er blot få af de fantastiske egenskaber som den nye GR86 byder på, i forhold til ydeevne og opbygning.
Design & Aerodynamik
Bilens design tager udgangspunkt i GT-86'erens design, men forbedret igennem erfaringer fra forgængeren. Den klassiske front og bagende er også blevet inspireret af legender som Toyota 2000GT og AE86 Corolla.
Bilen er blevet laverer og akselafstanden er blevet længere, for at sikre et bedre tyndepunkt, end forgængeren.
Nye LED forlygter, skørter, front grill og kølerhjelm er alle en del af de nye design features ved den nye GR86. Gazoo Racing har været med til at designe nye luftindtag, der forbedre bilens aerodynamik og holder bilen plantet på jorden.
Alt efter hvilken model man vælger, kommer den nye GR86 med 17" alufælge på Michelin Primacy HP dæk, eller 18" sorte alufælge på Michelin Pilot Sport 4 dæk.
Multimedie & Infotainment
Den nye GR86 byder på en ny velkomst fra GR, når du starter bilen på både infotainmentskærmen og det digitale cockpit. Multimediesystemet har en større CPU kraft, for at sikre en hurtigere responstid. Bilen fås med alt fra DAB radio, Apple CarPlay og Anriod Auto, USP og AUX indgange og et nyt datakommunikationssystem. GR86 kommer også med E-Call funktionen i tilfælde af uheld eller nødsituation.
Det digitale cockpit byder på et racing inspireret layout der giver dig alle nødvendige køreinformationer på et splitsekund. Designet skifter også i farve alt efter hvilken køreprofil du benytter. I Track mode skifter hele layoutet, til et design der er udviklet i samarbejde med Gazoo Racing's professionelle racerkørere.
Hvornår kommer den til Danmark?
Vi regner med at bilen bliver introduceret i Danmark, i løbet af sommeren 2022.
Lyst til at se mere om den nye Toyota GR86?
High On Cars var med Toyota Danmark i Barcelona for at teste den nye Toyota GR86. Se hele deres video ved at følge nedenstående link. Du kan også med fordel læste meget mere om den nye GR86, på Toyota Europe Newsroom, ved at følge nedenstående link.
Der tages forbehold for trykfejl, tastefejl og løbende ændringer i artiklen.