
Toyota klar med næste generation brintteknologi
Pressemeddelelse fra Toyota Danmark 17. februar 2025
Toyota har netop offentliggjort, at man har udviklet næste generation brintteknologi i form af et helt nyt brændselscellesystem, der er designet til at opfylde de særlige behov i den kommercielle sektor med samme holdbarhed som traditionelle dieselmotorer. Systemet byder på betydelige forbedringer i ydeevne, effektivitet og en markant reduktion i omkostninger sammenlignet med den tidligere generation af brintteknologi. Introduktion forventes fra næste år.
Der skal mere end én teknologi til for at sikre den grønne omstilling i hele transportsektoren. Sådan lyder budskabet igen og igen fra verdens største mobilitetskoncern, Toyota. Af samme årsag arbejder koncernen på at udvikle flere forskellige teknologier for på den måde at sikre, at der i fremtiden findes CO2-neutrale løsninger til alle dele af transportsektoren og til alle egne på kloden.
Toyota har i flere årtier arbejdet på udviklingen af batteriteknologier både til hybridbiler og fuldt elektriske køretøjer som fx elbiler. Sideløbende har Toyota også udviklet brintteknologi siden starten af 1990'erne og introducerede verdens første dedikerede brintbil, Mirai, der betyder fremtid på japansk, i 2015 i fem lande i verden - herunder også i Danmark. Fem år senere blev anden generation brintteknologi introduceret i en ny Mirai brintbil, der stadig kan købes den dag i dag, og hvis eneste udledning under kørslen er vand.
Nu er Toyota så klar med en helt ny og tredje generation brintteknologi med højere energitæthed, hvilket betyder en 20 procent længere rækkevidde end den seneste generation. Samtidig er holdbarheden gjort endnu bedre og sammenlignelig med en driftssikker dieselmotor. Et ændret design af brændselscellen samt en øget produktion vil desuden bidrage til en markant reduktion af omkostningerne med op til en tredjedel.
"Den nye generation brintteknologi vil være mulig at installere i en bred vifte af forskellige køretøjer og produkter. Dels i personbiler, hvor den forbedrede effektivitet i brændselscellen giver en længere rækkevidde, og dels i tunge lastbiler, hvor den nye teknologi tilbyder en driftssikkerhed, der er sammenlignelig med dieselmotorer, samt en høj effekt," siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark.
Derudover er den nye generation brintteknologi designet til at være mere kompakt, hvilket gør det lettere at integrere i andre typer af kommercielle køretøjer som fx entreprenørmaskiner med stort behov for høj ydelse men begrænset plads til den teknologi, der skal levere ydelsen.
Reducerer omkostninger med op til 37 procent
Brændselscellen, der producerer strøm til en elmotor ved brug af brint og ilt, er den ubetinget dyreste del ved et brintdrevet køretøj, uanset om der er tale om en entreprenørmaskine, personbil, varebil, bus eller lastbil. Toyota forventer, at man med en årlig produktion på 100.000 brændselsceller til alle typer af transportmidler og produkter vil kunne reducere omkostningerne til brændselscellen med op til 37 procent i 2030.
"Udviklingen af vores tredje generation brintteknologi er et vigtigt skridt i bestræbelserne på at fremme brintteknologi og skabe et bæredygtigt brintsamfund. Og faktisk er der potentiale til at halvere omkostningerne til brændselscellen sammenlignet med i dag, hvis man kan skalere produktionen op til 200.000 om året i 2030," siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota i Danmark.
Toyota har tidligere præsenteret brintsamarbejde med lastbilproducenter som franske Hyliko og hollandske VDL Group, hvor sidstnævnte bl.a. skal stå for en del af Toyotas distribution i Europa med brintlastbiler med Toyotas egne brændselsceller integreret.
Derudover har Toyota indgået partnerskab med norske Corvus om brintteknologi til skibsfart, med det franske mobilitetsselskab, GCK, der vil ombygge dieselbusser til nulemissions brintbusser, samt med Hydrogen Refueling Solutions og elselskabet, ENGIE, om at udrulle en ny, alsidig og omkostningseffektiv infrastruktur til tankning af brintkøretøjer.
Toyota vil med den nye generation brintteknologi fortsætte samarbejdet med partnere på tværs af forskellige industrier for at realisere et brintsamfund i samarbejde med lokale myndigheder og andre virksomheder, brancheforeninger og organisationer.