Hybridbilens moder Toyota Prius fylder 25

Pressemeddelelse

Da verdens første masseproducerede Hybridbil, Toyota Prius, blev lanceret i december 1997 i Japan, blev det samtidig den første spæde start på den elektrificeringsbølge, der lige nu skyller ind over Danmark, og flere andre lande i verden. Prius blev mange steder en dundrende succes – ikke mindst i hjemlandet Japan og i USA. I dag præcis 25 år senere er der trillet over 5 mio. Prius’er ud på vejene på verdensplan, og Hybridbilens moder står klar i en helt ny og femte generation med plug-in hybridteknologi i Danmark til sommer.

Få biler har opnået samme ikoniske status som verdens første masseproducerede Hybridbil, Toyota Prius. Det er her i december præcis 25 år siden, at den kørte ud over kantstenen hos en Toyota-forhandler i Japan for første gang under sloganet ”Just in time for the 21st Century” – eller ”lige til tiden til det 21. århundrede”.

Det blev startskuddet til den hurtigere og hurtigere voksende elektrificeringsbølge, der nu skyller ind over flere lande rundt omkring i verden – herunder også i Danmark.

Første generation af Prius skilte sig virkelig ud fra mængden af biler både rent designmæssigt, og ikke mindst teknologisk med den nye Hybridteknologi. En specialdesignet 1.5-liters benzinmotor, og en kompakt elmotor med højt drejningsmoment, leverede kræfterne der kunne sammenlignes med eksisterende biler af samme størrelse, men med dobbelt så høj brændstofeffektivitet og en halvering af CO2-udledningen.

03-prius-1-generation-low.jpg
02pluspriusplus1plusgeneration.jpg
04-prius-2-generation-low.jpg
06pluspriusplus2plusgeneration.jpg
08-prius-3-generation-low.jpg
11-prius-4-generation-low.jpg

Populær blandt miljøbevidste
Disse imponerende tal hjalp Prius til at blive kåret som Årets Bil 1997-98 i Japan, inden den blev introduceret andre steder i verden – herunder i Europa i 2000. Prius blev lynhurtigt populær blandt miljøbevidste forbrugere, og der holdt mindst én Prius i garagen hos flere berømtheder i USA – herunder skuespiller Leonardo DiCaprio, som udover sin egen købte yderligere tre Prius’er til sin mor, far og stedmor.

En helt ny, anden generation af Prius blev introduceret i 2003 og markerede sig med nye aerodynamiske standarder. Den ikoniske kileform og en ultralav luftmodstandskoefficient på 0,26 samt naturligvis anden generation hybridteknologi var medvirkende til, at Prius blev tildelt titlen som Årets Bil i Europa 2005.

Hybridteknologien udviklede sig hurtigt og var 15 procent mere effektivt i anden generation med en 50 procent mere kraftfuld elmotor. En forbedret batteripakke, med reduceret vægt - men øget ydelse - gjorde det muligt for Prius for første gang at køre på ren el med slukket benzinmotor.

Salget af hybridbiler fra Toyota rundede 1 million i perioden med anden generation af Prius, hvilket allerede i 00’erne havde en betydelig indvirkning på reduktionen af CO2, kvælstoffer og partikler på verdensplan.

Verdens mest avancerede
I 2009 styrkede Toyota sit hybridlederskab med tredje generation af Prius, der fik prædikatet som verdens mest teknisk avancerede mainstream-bil. Brændstofforbruget blev forbedret 10 procent og CO2-udledningen reduceret 14 procent takket være en endnu bedre aerodynamik, en ny og mere effektiv 1.8-liters benzinmotor samt en nyudviklet elmotor og kraftigere batteripakke.

Prius blev i 2012 for første gang også lanceret i en plug-in hybridudgave – en af de første af sin slags i Europa. Det gjorde det muligt at oplade bilen med ladekabel og opnå en for datiden opsigtsvækkende rækkevidde på 25 km på ren el.

Da fjerde generation af Prius blev lanceret i 2015, fortsatte den med at bane vejen rent teknologisk med en helt ny generation hybridteknologi og som den første bil bygget på Toyota New Global Architecture (TNGA). TNGA har bidraget til at gøre Prius – og mange efterfølgende modeller – sjovere at køre i ved hjælp af et markant lavere tyngdepunkt, som både giver en mere engagerende kørestilling og mindre krængning. At den nye Prius samtidig fik 60 procent højere vridningsstabilitet gennem brug af højstyrkestål bidrog til endnu bedre styreegenskaber.

En ekstra ingeniørmæssig milepæl blev nået med fjerde generation Prius, hvis nye benzinmotor leverede en hidtil uset maksimal termisk virkningsgrad på 40 procent. Det er det højeste tal, der endnu er opnået for en benzinmotor til massemarkedet.

Selvfølgelig så en ny plug-in hybrid-udgave også dagens lys med en øget rækkevidde på ren el på 45 km og en gennemsnitlig CO2-udledning ved blandet kørsel på 28 g/km ifølge WLTP-testcyklussen.

Over 21 mio. solgte hybridbiler
I løbet af de 25 år, der er gået, siden Prius første gang så dagens lys, er flere og flere Toyota-modeller introduceret med hybridteknologi, og elektrificerede biler som hybrid, plug-in hybrid udgør en større og større andel af Toyotas samlede salg. På verdensplan rundede Toyota tidligere i år hele 21 mio. solgte hybridbiler. Prius tegner sig alene for over 5 mio. af disse og kan derfor udover at være hybridbilens moder også kalde sig for alle tiders mest populære hybridbil i verden.

Den første Prius på dansk jord blev introduceret i 2004. Siden er der trillet over 1.300 Prius’er inklusive den store 7-personers Prius+ ud fra danske Toyota-forhandlere gennem årene. Prius havde sit hidtil bedste år i Danmark i 2019 med et salg på 271 biler – heraf udgjorde plug-in hybrid udgaven næsten ni ud af ti solgte Prius’er det år i Danmark.

Det næste kapitel i den unikke Prius-historie begynder, når femte generation Prius introduceres i Danmark udelukkende som plug-in hybrid til sommer. Toyotas nye generation plug-in hybrid system er blevet forbedret med bl.a. et højkapacitets batteri med højere energitæthed. En mere effektiv 2.0-liters benzinmotor med 148 hk og en kraftigere elmotor på 160 hk er med til at sikre en stærk og dynamisk oplevelse for kommende Prius-bilejere og leverer en samlet systemeffekt på 223 hk. Til sammenligning har den nuværende Prius Plug-in Hybrid 122 hk.

Der er altså tale om en markant forøgelse af effekten i den nye Prius, der med sin plug-in hybrid teknologi og 13,6 kWh store batteripakke placeret under bagsædet sikrer, at mange vil kunne klare hovedparten af hverdagskørslen på ren el. De foreløbige tal viser nemlig, at rækkevidden på el er øget til 69 km, mens CO2-udledningen er målt til 19 g/km ifølge WLTP-testcyklussen.

Solcelletag kan oplade bilen
Vælger man en udgave med solceller på taget, vil man kunne lægge op til 8 km ekstra rækkevidde på ren el til pr. dag opnået udelukkende ved solenergi, og er bilen parkeret i solen i flere dage i træk, vil solcelletaget alene kunne lade bilen fuldt op.

Den nye Prius syner mere strømlinet, aerodynamisk og langt sportsligere end nogensinde før. Bilen er 50 mm lavere, har fået flyttet det højeste punkt på taget længere bagud og kan fås med 19” alufælge, hvilket bidrager positivt til bilens dynamiske udtryk.

Akselafstanden er øget 50 mm, mens den samlede længde samtidig er reduceret 46 mm. Og med 22 mm ekstra i bredden ikke bare syner den nye Prius bredere. Den er det også.

Den sidste udgave af den nuværende, fjerde generation Prius Plug-in Hybrid er solgt i Danmark. Toyota gør nu klar til at byde velkommen til den nye generation på dansk jord, hvilket sker til sommer. Priser og nærmere information om udstyrsudgaver bliver offentliggjort tættere på introduktionen.